Hvorledes flyver SM4?
(Frit af Asger Pedersen)
Den
unge ingeniør William Rover konstruerede luftfartøjet SM4 sammen med
strålefysikeren Johannes Andersen,
udgået fra Niels Bohr-instituttet og den eneste overlevende af de
tvangsudskrevne videnskabsmænd, der under Risøes kældre udviklede
kollaburatoren for den tyske værnemagt. Udfra den afdøde professor
Seymours og Willys far Robin W. Rovers optegnelser samt Andersens
studiekammerat Hendrik Casimirs ideer, skabte Willy og 'Onkel Hans'
det revolutionerende fartøj. Men hvordan flyver det egentlig?
I Australiens ørken ligger Willy-centeret, hvor i begyndelsen af 50erne
SM4 Mark 1 blev udviklet.
Konstruktionen er naturligvis hemmelig, men grundtrækkene er følgende:
Et kugleformet stålskrog 4 m i diameter
omgivet af en dobbeltkonisk bræmme på 2 m i bredden. Øverst er styrekabinen,
nederst motoren (reaktor og kollaburator)
og i bræmmen fremdriftssystemet. Midt ned gennem konstruktionen går
'slusen' med udgang både i toppen og bunden.
Nye forskningsresultater har vist, at universet på det kvantefysiske
niveau er en boblende heksekedel af partikler med
masse men uden virkelig udstrækning, dog med en virtuel udstrækning
(kaldet begivenhedshorisont) lig med eller
større end Planks rumlige konstant på ca. 10 i minus 32te meter. Disse
kollapsede partikler er i virkeligheden submikroskopiske 'sorte huller',
og de dækker mere end noget andet betegnelsen 'gravitroner': Partikler(/bølger)
der implementerer tyngdekraft.
Under atmosfærisk flyvning anvender SM4 tungt brint, der i reaktoren
frembringer (eller isolerer) tyngdepartikler: Gravitroner. Disse overføres
til kollaburatoren, det af Johannes Andersen og andre danske tvangsudskrevne
videnskabsmænd opfundne aggregat, som indfanger gravitroner og tilfører
dem elektroner eller protoner og sender dem derefter videre til acceleratorerne.
Via den rotation, de udfører rundt i acceleratoren, danner de et kunstigt
tyngdefelt vinkelret på SM4s bræmme på ca. 1,2 G. Dette er fremdriften.
Styringen foregår ved hjælp af tre plasma-jets, der også får deres
energi fra fusionsreaktoren.
SM4 Mark 2 er noget større, ca. 6 m, har sandwich-skrog og er forsynet
med ikke én, men to acceleratorer. Dette giver mulighed for ikke blot
at benytte gravitomagnetisme til fremdrift og styring, men også til
at danne et magnetisk skjold omkring fartøjet. Mark 2 er udviklet
til rumflyvning, så udover fusionsenergien udnyttes efter foton-princippet
universets magnetiske felter: de såkaldte kosmiske stråler, der absorberes
af yderskroget og gennem supra-ledende kabler (også udviklet af Hendrik
Casimir fra Phillips-laboratorierne) sendes til motoren. Dette styres
af rayatoren, et apparat, opfundet af Johannes Andersen og William
Rover til regulering af energistrømme fra SM4s absorberende yderskrog.
Rayatoren kan håndtere energi fra stort set alle slags stråling og
i utroligt store mængder, blot dens hovedsikring er på plads.
SM4 Mark 2's kollaburator sender positive gravitroner (med massen
2) til hovedacceleratoren og negative (massen 1) til styreacc. Her
bliver de fra en Casimir-spiral tilført en enorm energi, så de giver
en acceleration på ca. 2 G.
Ud fra de i universet forekommende energifelter forekommer der hele
tiden kvantefluktationer, hvoraf partikler opstår, eller rettere partikelpar,
nemlig partikler og deres antipartikler, så resultatet i alle tilfælde
er nul hvad gælder ladning. Disse partikelpar finder dog straks sammen
igen pga. elektromagnetisk tiltrækning og opløses i energi. Anbringer
man nu i vacuum et par metalplader så tæt på hinanden, at disse partikler
optages i dem før de finder sammen, opstår der en momentan tiltrækning
mellem disse plader: Casimir-effekten. En Casimir-spiral er en pladespiral
så tynd, både i godset og mellemrummene, at Casimir-effekten kan udnyttes.
Tiltrækningen vil ske så hurtigt, at der opstår en harmonisk svingning,
der kan udnyttes til induktion af elektrisk energi.
I 1946 opdagede det Amerikanske Luftvåben den retningsbestemte centrifugalkraft.
Dette princip anvendes i SM4 på følgende måde: fra Casimir-spiralen
induceres elektromagnetisme til 120 uafhængige ledningspunkter omkring
acceleratoren. Når et eller flere ledningspunkter aktiveres, påvirkes
gravitronstrømmen horisontalt eller lateralt, og der opstår et tyngdefelt
i ledningspunktets retning, som accelererer hele fartøjet inklusive
dets last og passagerer uden at det mærkes væsentligt. Dette styres
simpelthen med et håndtag på instrumentbrættet, et såkaldt joy-stick.
Hovedaccelerator og styreaccelerator roterer modsat af hinanden, og
kan, når deres svingningsfrekvens er harmoniske, danne to modsatrettede
og sammenfaldende tyngdefelter, der forstærker hinanden i næsten uendelig
grad. Dette er SM4s magnetiske kappe eller kraftfelt, der er så at
sige uigennemtrængelig for alle slags stråling og projektiler. Denne
kan dog
kun bruges i begrænset tid, da den tapper reaktoren for kraft, undtagen
når den netop bliver ramt af stråling, der jo
udnyttes til fremdrift.
SM5 består af et ellipsoidt skrog af panserstål med højden 6 m og
diameter på 8 m. Bræmmen på 4 meters bredde er
udstyret med 3 acceleratorer, der kan føre fartøjet op på hastigheder
nær lysets, hvorved passagererne er underlagt en relativistisk tidsforkortning
og opfatter rejsen til de nærmeste stjernesystemer som ganske kort.
Tilbage på Jorden går
tiden derimod ganske normalt.
__
Ligeledes er SM6 med højden 7 m og diameter på 10 m, samt en bræmme
der har 4 endnu kraftigere acceleratorer,
hvis tyngdefelter er så enorme, at de danner en gravitomagnetisk boble
omkring fartøjet. Dette bevirker, at SM6 i
princippet ikke befinder sig i det normale univers, ikke er underlagt
Einsteinsk relativitet og derfor kan bevæge sig
med konstant acceleration på hastigheder over lysets. Herved er det
i stand til at tilbagelægge interstellare afstande
på ganske kort tid.