SM4 projekt 1:2
(af Asger Pedersen)

Mon ikke alle vi, der har læst Willy på eventyr, på et eller andet tidspunkt har ønsket, at SM4 stod parkeret udenfor,
så man lige kunne ta en sviptur til Terra Nova eller et af de andre spændende steder, Willy, Jonna og Onkel Hans har besøgt.

Siden Jan Wenneberg begyndte med sin Willy-hjemmeside, har jeg gået og tænkt på, at det kunne være fedt at bygge
en model af SM4 i anseelig størrelse. Jeg har da også lavet et par tegninger af den og beundret Jans model;
ja og set Tage Andersens egne modeller af SM5 og SM6, endda holdt dem i hånden.
Men at ha en stor model, man kunne gå ind i, måtte være det største.

Jeg tænkte et par år på at få fat i en kasseret gastank, som de står ved tankstationer;
men jeg har ingen forbindelser i den henseende. Nu, jeg arbejder faktisk ved en vognmand:
Johs. Rasmussen A/S Godstransport, Svebølle, Danmarks tredjestørste
selvstændige vognmand med op mod 200 lastbiler og 800 trailere m.m.
Firmaet har i mange år kørt spildevand fra Novo Nordisk i Kalundborg, det kendte og berygtede Novo-Slam,
som dækkede Vestsjællands marker forår og efterår; men man er nu stort set gået over til presset slam,
der blir kørt i specielle kassetrailere, og op til 35 af de tankbiler, der blev brugt, er i de sidste år blevet skrottet.

Jeg har luftet ideen om, at jeg gerne ville have et par af de halvkugleformede bagender af disse tanke,
bla.a. for vores altmuligmand, og da jeg sidste uge så ham køre afsted med en slamtank til skrot,
stoppede jeg ham og spurgte, om jeg ikke kunne få lov til at skære enden af først.
Det ku jeg ikke! Men der stod de to sidste tanke tilbage, og hvis jeg snakkede med direktøren:
Klaus Rasmussen, 3. generation i firmaet, der startede i beg. af 30erne, ku det være der var en mulighed.
Jeg ringede og forklarede, og fik den besked, at det måtte jeg gerne; men det skulle være nu, for de skulle væk ugen efter.

11. september 2010
Jeg er nu gået igang med anden fase af min plan om at bygge en model af SM4 i ½ størrelse:
Anskaffelse af materialer;
jeg har netop afmonteret en halvkugle på 2450 mm ø fra en vandtankvogn, der skal skrottes,
og i morgen går jeg igang med en magen til.

12. september 2010
Jeg har idag afmonteret endnu en bagende af de skrottede tanke, så jeg nu har hele skroget til SM4.
I tordags, fredags og lørdags brugte jeg ialt 11 timer på at pille den første af, men idag brugte jeg kun 6 timer på den anden.
Jeg skal nu snares have dem renset, slebet og malet med rustbeskyttende maling,
så kan de ligge i et hjørne af haven, til jeg får resten af materialerne samlet:
Jeg skal have svejset 12 trekanter på 75*120cm af T-jern sammen til indvendig i bræmmen.
Når jeg har fået svejset de to skrog-halvdele sammen og skåret vinduesåbninger, skal trekanterne boltes på og have plader popnittet.
Endelig skal modellen hæves ca. 120cm over jorden i et 3-bensstativ og apteres med indgang forneden og stige, gulv, rund bænk,
evt. bord samt et glughul i toppen (har tænkt mig en luge af glas fra en kasseret vaskemaskine),
der kan udskiftes med en solid løftering i stål, så den evt. kan læsses på en lastbil med kran.

3. oktober 2010
Jeg arbejder trøstigt videre med modellen.
Tankene er forlængst kørt til skrot, og nu har jeg spulet ca. 20 kg rustskaller af hver halvkugle og grovslebet den ene, det gav ca 2 kg mere.
Jeg har skaffet to stålrør med øjer til støtteben, det tredje skal være med indbygget donkraft, så modellen kan stille skråt, når den ikke er i brug.
Desuden har jeg fået to skrå dobbeltbeslag, der skal svejses på skroget også til støtttebenene.
17 zinkplader på 1*2m har jeg haft et stykke tid, de er til beklædning af bræmmen, og en kraftig palle på 3m i længden til at stille skroget på,
når det blir svejset sammen har jeg, den skal så lige forstærkes med planker og bjælker.

8. november 2010
For et par år tilbage stoppede vi, hos JR i Svebølle, med at læsse Celite: et filterpulver,
der bla.a. bliver brugt til at filtrere øl gennem, og i den anledning blev et påslag med snegl og transportør skrottet.
Eller rettere, det blev sat til side på en oplagsplads, og så smidt i en skrotkasse for nyligt.
Jeg kom så i tanker om, at det kunne jeg egentlig bruge, eller i hvert fald overdelen,
der består af en ramme med en aluminiums-dørkplade med to huller på 70 cm dia.
Så jeg fik det hevet op af skrotkassen og afmonterede overdelen.
Min SM4-model skal have et gulv med ståplads på 180 cm, hvilket giver en diameter på ca. 220 cm,
og der skal være et indgangshul på 70 cm dia., så denne overdel passer nogenlunde;
der skal blot skæres nogle buede stumper, der skal sættes på kanterne.
Desværre mangler de to runde låg, der passede til hullerne, dem kunne jeg godt have brugt også.

Og så skal vi have nye porte i vaskehallen, som jo er min arbejdsplads.
De gamle porte har ruder i plexiglas på ca 50*80 cm, og det er jo omtrent målene på ruderne i modellen,
så jeg fik lov til at pille dem ud og lægge til side, så er de hjemme.


28. juni 2011
Idag fik jeg skroget til mit SM4 hjem og ligge i forhaven, de to halvdele pænt stablet på en stor palle.
Bemærk også detaljen med det lille øje, hvori man kan løfte skroget. Jeg fik også noget, der kan bruges til det tredje ophæng.
Håber at få gjort klar til svejsning i løbet af sommeren, så skal jeg bruge vinteren til at lave stiverne til bræmmen.
Med lidt held og energi skulle jeg så have den oppe næste år ved denne tid.


28. september 2011
Jeg har nu fået slebet skroghalvdelene indvendigt og min søn Rasmus har malet dem med Hammerite,
som kan påføres direkte på rust, derved undgår jeg at skulle slibe dem i bund, hvilket ville tage for lang tid og et utal af slibeskiver.



25. februar 2012
Så er det blevet tid til at få svejset de to halve kupler sammen...



8. juli 2012
SM4 begynder at tage form...



23. august 2013
Bræmmen begynder at tage form...


fortsættes....


Til Willy-Centret